Visie
IT besturing is situationeel. Modellen, methodes en best practises bieden handvaten maar passen nooit 1 op 1 op organisaties. Hoe groot is uw IT organisatie groot met taakspecialisatie of klein met generieke functies? Werkt u in een competatieve markt waar innovatie noodzakelijk is om te overleven, in een sterk gereguleerde branch waar compliance het belangrijkste woord is of betreft het een overheidspartij die wil vernieuwen maar beperkt wordt door taakstellingen? Betreft het een modern, cloud gebaseerd landschap of leveren legacy beperkingen daglijkse aandachtspunten? Wat is uitbesteed en welke kennis is binnen de organisatie aanwezig? AdvICTerim zal altijd de situatie in kaart brengen en in haar aanpak, adviezen en werkzaamheden afstemmen op de situatie. De vertaling van modellen, methodes en keuzes naar de situatie is noodzakelijk. En altijd op basis van gezond boeren verstand. De bredere ervaring van 100+ opdrachten levert hierin veel meerwaarde.
IT besturing is complex. Als er makkelijke keuzes waren dan hadden we die allang gemaakt. Complexe vragen kennen meestal geen ideaal antwoord maar kennen verschillende, soms gecombineerde antwoorden en oplossingen. Keuzes maken is kiezen voor voor– en nadelen van de ene oplossing ten opzichte van de voor– en nadelen van de andere oplossing. AdvICTerim heeft daarom een sterke voorkeur voor scenariodenken. Eerst samen vaststellen wat belangrijk is. Dan welke scenario’s er zijn. En die met elkaar vergelijken. Wat zijn de voor– en nadelen en welke nadelen kunnen we het beste opvangen? Zo voorkomen we tunnelvisie en brengen we transparantie.
IT besturing is relationeel. Natuurlijk, we maken goede contractafspraken over de scope van projecten. Over de te leveren diensten. Maar de inkt is nog niet droog of we komen een tegenvaller tegen. Iets wat niet was voorzien. Soms zit de fout bij de leverancier. Maar ook vaak bij de klant. Of we hadden het beiden niet kunnen voorzien. Een contract in een continue veranderende wereld als IT waar samenwerking tussen klant en leverancier nodig zijn kan nooit alles afdekken. Het is een relatie. Een relatie waarin je samen bepaalt hoe je omgaat met tegenslag en veranderingen. AdvICTerim kijkt altijd naar hoe de relatie is en hoe die verbeterd kan worden. Wat zijn de afgesproken mechanismes bij conflicten? Hoe loopt escalatie? Komen zaken op de juiste tafel? Zijn er financiële afspraken rondom issues? Zijn key spelers nog on speaking terms? Scheiden is lijden geldt ook immers ook bij IT contracten. AdvICTerim neemt bij voorkeur een onafhankelijke positie in bij een conflict en zal de leverancier aanspreken op wat van een professionele leverancier verwacht mag worden. Maar we kijken ook naar de rol van de klant. Wat moet daar verbeteren om de leverancier in staat te stellen reële afspraken na te komen? Bij deze of een volgende leverancier?